Ontspanningstherapie

Wil jij je fit en energiek voelen? Misschien is ontspanningstherapie iets voor jou?

 

 

Ontspannen is simpel gezegd: “niet meer doen dan nodig is”. Ontspanningstherapie InnerChange Hoevelaken

Ontspannen lijkt zo eenvoudig en is de tegenhanger van in(aan)spannen. 

Als het goed is, wisselen inspanning en ontspanning zich af in je leven.

Die balans, tussen prestatie en rust, kan op twee manieren verstoord raken:

  • omdat je te weinig doet of
  • omdat je te véél en te lang achtereen doorwerkt.

Een verstoorde balans leidt op termijn altijd tot vermoeidheid en klachten. Download hier de folder!

 

 


Chronische onderspanning leidt tot lichamelijke slapte en met regelmaat tot angst, een gevoel van ongeluk of depressie.

Chronische overspanning geeft verkramping en klachten als:  

  • hartkloppingen, Hoofdpijn, stress, InnerChange Hoevelaken
  • bekkenklachten,
  • slecht slapen,
  • een prikkelbare dikke darm, 
  • regelmatig terugkerende hoofdpijn,
  • chronische nek- of rugpijn,
  • een ‘kort lontje’,
  • druk in je keel,
  • benauwdheid of een gevoel van luchttekort
  • piekeren
  • slecht slapen tot
  • een Burn-out aan toe.

Maar langdurige mentale spanning omdat je niet lekker in je relatie zit, je partner een ernstige ziekte heeft of omdat je werkstress hebt zal de spanning in je lijf doen toenemen. Download hier de folder!

 

 

Ben jij als die kikker in de pan? kikker in de pan, ontspannings en ademtherapie Hoevelaken

Regelmatig vertellen mensen met deze klachten mij dat ze zich helemaal niet gestrest of gespannen voelen. Hoe zit dat?
Een kikker biedt hulp om dit te begrijpen. Een kikker voelt een verandering van temperatuur pas als het verschil groter is dan 0,5 graad Celcius.

Theoretisch kun je een kikker dus in een pan zetten, het water met stap-jes van jes van 0,3 graden verhogen tot het water kookt. De kikker zal het niet in de gaten hebben, oververhit raken en sterven. Dit fenomeen heet adaptatie.

Door adaptatie merken wij kleine zintuiglijke veranderingen, bijvoorbeeld in spanning of sfeer, niet op in ons lichaam. Dat is de reden waarom iemand schijnbaar ‘zo maar’ door een Burn-out overvallen kan worden. De meeste processen in ons lichaam, de meeste veranderingen voltrekken zich geleidelijk. Dat geeft het lichaam en de geest de mogelijkheid om zich zonder veel problemen aan te passen (heb je als kind gevoeld dat je groeide?)

Zo hebben veel mensen niet in de gaten dat ze wat krom zitten, dat ze hun schouders hoger dan nodig opgetrokken hebben, dat hun kaakspieren en spieren in hun nek hard zijn, dat ze hun adem vast zetten of te ‘hoog’ ademen. Download hier de folder!

 

 

Ontspannen is moed tonen!  bright sun

Ontspanning komt vanzelf als je loslaat. Loslaten is vooral voor hoog-gevoelige mensen moeilijk.

Loslaten vraagt om lef, durf of moed.

Want…
Loslaten = iets willen zeggen terwijl je het voor jezelf nog niet helemaal op een rijtje hebt.
Loslaten = zonder verdediging durven zijn.
Loslaten = doodeng, het is als drijven op het water terwijl je niet kunt zwemmen. Loslaten = als vallen zonder vangnet.
Loslaten = je hart openen.
Loslaten = pijn toelaten.
Loslaten = erkennen wat er is in jezelf.

Dat vraagt, naast moed, ook om nieuwsgierigheid, openheid en geduld. Geduld om met kleine stapjes van vooruitgang tevreden te zijn.
Heb jij deze karaktereigenschappen en ben je hoog-sensitief? Dan is ontspannen iets voor jou! Download hier de folder!

 

 

Ontspannen kun je leren! 

Ontspanings en ademtherapie InnerChange Hoevelaken, wees blij.

Ontspannen is maatwerk.
Een therapeut/coach die gespecialiseerd is in ontspanning kan je het beste helpen met ontspanningstherapie om te ontdekken welke techniek het beste bij jou past, want er zijn meer dan twintig verschillende ontspanningstechnieken. Ik noem er vier:

  • Mindfulness helpt je om tot rust te komen als je je gestrest voelt. Het leert je ook aandachtig te zijn bij je gedachten.
  • Adem-ontspanning helpt je als je lekker wil leren slapen en bewustzijn wil ontwikkelen bij je adem en je gevoelens.
  • Massage en aanraking (haptonomie) helpt je om onbewuste lichamelijke spanning los te laten en je lichaam werkelijk te voelen
  • Visualisaties kunnen je helpen om op een dieper niveau te ontspannen en diepere waarden in jezelf te ontdekken.

 

Mark ten Seldam* heeft als fysiotherapeut 30 jaar ervaring met ontspanningsoefeningen en het begeleiden van mensen met stress gerelateerde klachten, Burnout en mensen met onverklaarde klachten (SOLK).

Hij ontdekte als vroeg in zijn carrière dat lichamelijke klachten met grote regelmaat een gevolg zijn van een verstoorde balans tussen draagkracht en draaglast. Herstel van veerkracht en het leren stellen van grenzen stimuleren je gezondheidsbalans.

 

Ontspanningsoefeningen dragen bij om je draagkracht te vergroten en je balans te herstellen.

Bewustwording tijdens ontspanning speelt ook een grote rol in het vergroten van je draagkracht. Ga eens voor jezelf na:

  • hoe ga je met jezelf om?
  • hoe denk je over jezelf en je klacht?
  • hoe ga je om met emoties en gevoelens?
  • hoe ga je om met grenzen?

Geef jij je grenzen duidelijk aan? Als je helder je grenzen kan stellen, vermindert dat je draaglast!

 

Kortom: er kunnen veel onderwerpen aan de orde komen tijdens de ontspanningstherapie. Deze therapie wordt trouwens vergoed door je zorgverzekeraar! De mate daarvan is echter afhankelijk van het door jou gekozen pakket.

Naast zijn werk als fysiotherapeut en osteopaat is Mark ook werkzaam als inspirator, motivator en gelukscoach in zijn praktijk te Hoevelaken.

Voor vragen kun je Mark altijd bellen of mailen:
GSM: 0645 818 810 of
Email: mark@innerchange.nl

 

Klik hier voor de Gratis Groeiscan 

>