Werkwijze InnerChange

Werkwijze InnerChange

Iedere behandeling is maatwerk
Jij als individu staat centraal. De vormen waarmee gewerkt wordt zijn eenvoudig en gericht op ervaringsleren
InnerChange leert ieder binnen zijn/haar mogelijkheden om op een nieuwe, frisse en open manier te ‘luisteren‘ naar het lichaam.

Dat is niet eenvoudig als moeheid, zorgen, lichamelijke verhardingen en pijn op de voorgrond staan, terwijl je niet begrijpt hoe dit nu kan en je je afvraagt hoe klachten steeds maar weer terugkeren terwijl je toch zo je best doet.

 

Je lichaam als compas
Kalm
worden, je energie verhogen en jezelf gaan vertrouwen en begrijpen zijn hierbij belangrijke ingrediënten die je helpen om te kunnen stoppen met piekeren.

De gekozen interventies en feedback zijn voornamelijk gericht op het lichaam, dat heet een lichaamsgerichte werkwijze. Het leren hanteren en minimaliseren van Stress straat hierbij centraal. Lichaam en geest in balans.
Ik onderscheid twee benaderingen die ik afwisselend gebruik, namelijk top-down en bottom-
up.

 

Top – down
De top-down benadering omvat alle werkwijzen waarbij de focus op het brein ligt. Top-down is gericht op het vergroten van bewustzijn. Je leert hoe mentale toestanden (top) invloed heeft op je lichaam (down).

Je leert bijvoorbeeld focussen op wat jij belangrijk vind in het leven. Focussen op je visie, doelen en dromen waardoor je weer met plezier, energie en voldoening gaat werken. Ik let daarbij op jouw lichaamstaal en geef je feedback over: je houding, de subtiele veranderingen in spanning van je spieren, de intonatie van je woorden, je ademhaling, vegetatieve reacties, subtiele veranderingen in je uitstraling (je X-factor) e.d. Ik let op hoe je beweegt en hoe je contact maakt (of juist vermijd) met mij en met je omgeving.

Naast feedback over HOE je iets zegt, geef ik je ook feedback over WAT je zegt. Ik gebruik het model van geweldloze communicatie in geval dat je niet goed weet hoe je effectief woorden kan geven aan wat er in je omgaat.

 

Bottom – Up
De bottom-up benadering omvat alle werkwijzen waarbij je gaat ervaren hoe je via je lichaam je geest beïnvloed. Er zijn allerlei lichamelijke methoden die je helpen om stress effectief aan te pakken zoals fysiotherapie, osteopathie, ademtherapie, houdingstherapie, massage vormen, beweging, mindfulness, etc. 

Een belangrijke plaats is ingeruimd hoe je op een eenvoudige wijze kunt ontspannen op een manier die niet teveel tijd kost en hoe je leert spelen met je patronen.

 

>