Grinberg Method

Grinberg Methode ®

Er kan een moment komen in je leven waarop je je afvraagt: “Is dit alles wat er is”.
Er resten dan slechts vage herinneringen aan de tijd dat je nog in verwondering leefde en elk moment nieuw en avontuurlijk was.

Herinner jij je nog de tijd dat je gepassioneerd en moeiteloos je hart kon schenken aan vrijwel alles; de liefde voor een persoon, de liefde voor spel, liefde voor je werk, liefde voor je hobby of liefde voor een simpele bezigheid als zingen of lummelen?

Als je ‘hart’ uit je leven verdwijnt dan stop je met stralen en ‘droog je op’. Lichamelijk ervaar je steeds vaker pijntjes hier en daar. Wat overblijft is dat je ontevreden of teleurgesteld bent over je lichaam, over jezelf, over de situatie waarin je zit en over ‘hoe je leven gelopen is’.

Dieper beschouwd zit je waarschijnlijk gevangen in een cluster van patronen waaruit je jezelf niet zonder hulp kunt bevrijden (want anders had je dat allang gedaan). Jouw oorspronkelijke kracht, vermogens en capaciteiten blijven onbenut. 

De Grinberg Methode helpt je op een lichamelijke wijze te bevrijden uit de gevangenis van besluiten die je lang geleden genomen hebt maar die je helemaal vergeten bent. Je kan het ook oude- en overbodige patronen noemen. Deze gewoonten belemmeren je omdat ze onbewust zijn: je hebt ze deels (maar niet volledig) in zicht en je kan ze daardoor niet blijvend veranderen.

  • Wil jij controle * over lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld: hoofd-, nek of rugpijn, vermoeidheid, stijfheid bij bewegen, slaapproblematiek, obstipatie, of menstruatieklachten?
  • Zijn er nare gevoelens waar je van af wil?
  • Zijn er gedachten die onophoudelijk door je hoofd spoken?
  • Ben jij ontevreden over je werk, je relatie, je relatie met familieleden of vrienden en je wil daar wat aan veranderen, maar je weet niet HOE of je bent daar nog besluiteloos over.
  • Wil jij bepaald kwaliteiten in jezelf vergroten zoals: weer stralen, creativiteit, gestructureerd leren werken, passievoller leven, meer open staan voor het leven of een heldere visie hebben?

 

De Grinberg Methode leert jou, als je last hebt van bovengenoemde klachten,
 * Hoe je je op een gestructureerde manier kunt ontspannen, (op lichamelijk, mentaal en emotioneel vlak)
 * Hoe je ontspannen kunt blijven bij hoge werkdruk, pijn, angst en andere emoties, 
 * Hoe je je weer relaxed, fit, energiek en vrij (thuis in jezelf) kunt voelen,
 * Hoe je weer lekker in je vel gaat zitten en kan genieten van het leven.

 

Dit is het simpele gevolg als je bewust leert stoppen met het verspillen van je energie.
Er gaan zeeën van energie verloren in het onbewust aanspannen van allerlei spieren en spiergroepen en de daarmee samengaande stroom van gedachten in je hoofd en emoties in je lijf.  Met name voor terugkerende klachten als pijn en vermoeidheid is de Grinberg Methode zéér effectief.

 

Maar er zijn ook aandoeningen en ziekten die je niet kan veranderen. Vaak speelt angst voor pijn en aftakeling daarbij een rol. De Grinberg Methode leert je dat je anders met je ziekte kan omgaan waardoor er emotioneel verlichting en acceptatie optreedt.

 

Ben jij werkzaam als: musicus, leerkracht, onderwijzer, politieagent, IT-specialist, ontwerper, arts, psycholoog, verpleegkundige, fysiotherapeut of in een dienstverlenend beroep?  Lees dan verder op deze pagina want misschien is de Grinberg Methode iets voor jou.

 

 

De Grinberg Methode bestaat meestal uit meerdere sessies, afhankelijk van je doelstelling.  
In het eerste deel van de sessie probeer ik samen met jou helder te krijgen wat je doel is, en wat je graag wil veranderen in je leven en hoe je vordert op je pad.
 

  • Het kan zijn dat je af wil van lichamelijke klachten als: hoofd-, nek– of rugpijn, of een vermindering wil van obstipatie of menstruatiepijn, of dat je frequent en soms onnodig naar het toilet moet.
  • Je bent hier ook aan het goede adres als je altijd druk bent in je hoofd, moeilijkheden ondervind met slapen of je onzeker of emotioneel voelt op bepaalde momenten en je wil hier van af. 
  • Je kan hier zelfs komen als je een heldere visie wil krijgen over je werk of je leven. Of dat je wil leren hoe je om kunt gaan met de druk als professional. Maar ook als je wilt leren hoe je voluit kunt leven en genieten van het leven en voor jouw dromen kunt gaan.

 

 

Nadat duidelijk is geworden wat je wilt, volgt een sessie die soms lijkt op een Fysiotherapeutische of Osteopathische behandeling, maar onthoudt: de Grinberg Method [GM] is géén vorm van therapie.

Het is beter te omschrijven als een vorm van ‘hands-on’ onderwijs, waarin je op een gestructureerde manier leert, hoe je bergen van energie verliest door het onbewust aanspannen van spieren en spiergroepen. Als Grinberg practitioner gebruik ik hiervoor verschillende technieken van aanraking zoals: diepe- of juist zeer lichte weefsel massage en verschillende andere vormen van oefening.

Het gevolg is een activering van je lichaamsbewustzijn waarmee je vervolgens leert hoe je op subtiele wijze weer controle krijgt over je lichaam, je gevoelens en op je klachtHet is een unieke manier om te leren hoe je chronische spanning die je onbewust vasthoudt, waar dan ook in je lichaam kunt loslaten.

Maar je leert ook om te gaan met pijn of angst en andere hiermee gepaard gaande gedachten en emoties. De Grinberg Methode kan je zelfs leren hoe je kan switchen uit de gevangenis van overmatig ‘denken‘ en ‘doen‘ naar volledige ontspanning van de natuurlijke staat van Zijn. Je leert hoe je weer een ‘human being’  wordt in plaats van een ‘human doing’.

N.B. na het inschrijfformulier kun je nog verder lezen op de pagina!

 

Grinberg

 

 


Als je wilt weten hoe je je gezondheid- en de kwaliteit van leven op een eenvoudige en gestructureerde manier kan verbeteren dan is de Grinberg Methode waarschijnlijk iets voor jou. Voorwaarde daarbij is dat je nog het vermogen hebt om nieuwsgierig en open te zijn naar jezelf, want je leert hier om te ‘luisteren‘ naar allerlei signalen van je lichaam. Als je die signalen van jezelf begrijpt, kun je die vervolgens gaan gebruiken in je dagelijkse leven. Je kunt zelfs zo vaardig worden dat je je lichaam traint om zelf overmatige spanningen en blokkades los te laten. Grinberg zegt hierover: “let the body work”. 

 

 

Je kan de Grinberg Methode op twee manieren gebruiken: (ja, je kan ze natuurlijk ook combineren!)

  1. Voor het vergroten van je energie en het verminderen of elimineren van lichamelijke klachten zoals pijn, vermoeidheid en een ongemakkelijke houding.
    Je herwint lichamelijke flexibiliteit door onnodige – en vaak onbewuste – spanning in je spieren, pezen en bindweefsel los te laten. Onder begeleiding ga je zelf ervaren hoe –  en waar oude patronen van aanspanning en verkramping je beperken en gezondheidsklachten veroorzaken. Je leert hoe hoe je natuurlijke en functionele beweegpatronen herstelt.
  1. Voor persoonlijke groei. Je vergroot je levensvreugde en kracht, waarbij je tegelijkertijd leert om te gaan met de moeilijkheden en emoties en onzekerheid in het leven.
    Je leert hoe je op gepaste wijze actie kunt ondernemen als je onbewuste lichaamssignalen begrijpt en merkt hoe oude patronen je gevangen houden in plaats van dat ze je nog beschermen.

    In patronen kunnen lichamelijke, emotionele, psychologische en spirituele lagen worden onderscheiden. Je kan ze wel onderscheiden maar niet scheiden! Effect van de ene laag beïnvloedt de andere laag. Daarom geeft de Grinberg Methode zelfs inzicht in de diepste lagen in jezelf.

    Als je hebt ontdekt wat je nu eigenlijk echt wilt, dan kun je verder onderzoeken hoe je je leven vanuit dit punt vorm wil gaan geven. Je leert uit te vinden welke acties je moet nemen die je verder brengen in de richting van je doel (als je tenminste echt wilt dat er iets verandert).

    N.B. na het inschrijfformulier kun je nog verder lezen!

 

 

 

 

Geconditioneerde patronen en gewoontes? Waar gaat het over? 

Lichamelijke, emotionele en relationele patronen starten al vanaf de conceptie. Een heldere uitleg hierover vind je in de onderstaande video van Anna Verwaal.

In de eerste zes jaar van ons leven leggen we het fundament voor ons volwassen functioneren: ademen, draaien, omrollen, steunen, kruipen, lopen, eten, fietsen, stoeien, spelen, schrijven en slapen zijn vaardigheden die we ons met vallen en opstaan eigen hebben gemaakt.
Deze bewegingen zijn zo geautomatiseerd dat we er – gelukkig maar – niet meer over na hoeven te denken. Dat geldt ook voor de pijn, frustratie en angst die hiermee vaak gepaard ging. 

In diezelfde periode van ons leven leerden we ook hoe je je moest verhouden met andere kinderen en volwassenen. We leerden wat er van je verwacht wordt, hoe je je hoort te gedragen, hoe je hoort stil te zitten, rechtop te staan, hoort te luisteren, hoort te gehoorzamen, ‘normaal’ hoort te doen etc. Ook dit heeft ook zijn invloed gehad op onze lichamelijke patronen, bij de een wat meer dan bij de ander.

Al met al resulteren deze automatismen of patronen in een eigen unieke wijze van staan, zitten en bewegen waaraan je iemand aan herkent: rechtop gaand, gebogen schouders, trekkend met een been, hoofd een beetje scheef, een beetje in elkaar gedoken, kaken op elkaar, slapen met gebalde vuisten en andere patronen van contractie of weerstand. In plaats van gewoonten, routinepatroon of automatisme kun je ook spreken van een lichaamsschema.

 

 

 

Hmmmm,

Het meest vervelende is dat dit onbewuste lichaamsschema vaak niet overeenkomt met het lichaamsbeeld dat de meeste mensen van zichzelf hebben. Grinberg MethodWe zijn al zo lang gewend aan onze houding en beweging dat we onszelf ‘normaal’ vinden, en bij normaal past vaak een beeld van ‘rechtop’ of ‘er is niks met mij aan de hand’. De meeste mensen hebben niet in de gaten dat ze hun kaken of schouder(s) aanspannen, hun adem inhouden als het spannend wordt, of ze houden hun adem altijd een beetje in. Op een bepaalde manier zijn we daarmee onwetend: onbewust en onbekwaam.

Het is goed om te weten dat een paar keer je spieren aanspannen echt niet zoveel uitmaakt. Je lichaam kan dit prima aan. Maar duizenden tot honderdduizenden keren een beweging herhalen, laat gebruikssporen sporen na die hun weerslag hebben op het functioneren van ons lichaam:

    • spieren worden harder, stugger, droger, calcificeren, ontsteken enzovoorts.
    • Het bot, waar deze spieren aanhechten, wordt druk pijnlijk.
    • Interne organen komen onder spanning en ontwikkelen functiestoornissen als obstipatie of chronische buikpijn.
    • Tanden schuren af door chronisch tandenknarsen, kaken raken overbelast en ‘knappen’ en gaan pijn doen
    • De gezonde slaap en uitgerust opstaan lukt steeds minder goed
    • Allerlei gewrichten beginnen onstekingsverschijnselen te vertonen door chronische compressie en kristallen kunnen zich af gaan zetten in het gewrichtskapsel.

Het in stand houden van deze patronen of routines kost bakken met energie en is eerder een gevolg van ‘overleven’ dan van leven.

 

 

De oplossing:

    • Wil je hier iets aan veranderen, dan heb je allereerst besef (bewustzijn) nodig: lichaamsbesef. Het lichaam is altijd in het ‘nu’, het lichaam ‘is’. Het denken is altijd in het verleden of de toekomst bezig: in ‘toen’ , ‘daar’ of ‘straks’.

      Het doel van de Gindberg Methode is om lichaamsbesef te ontwikkelen d.m.v. het uitvoeren van een gestructureerde set aan oefeningen en het aanbieden van gestructureerde belevingservaring voor de voeten (footwork), voor de rest van het lichaam en de ademhaling. 
      Dan wordt duidelijk hoe je geleerd hebt om om te gaan met je eigen verlangens, maar ook hoe je omgaat met pijn, angst en andere moeilijke gevoelens.

    • Daarna leer je hoe je oude patronen van fixatie kunt loslaten en kan kiezen uit andere opties van houding en beweging.

 

 

Wat kun je hier leren:

Je kan hier op verschillende niveaus of levels leren. Afhankelijk van je behoefte kun je steeds een stapje verder gaan. 

  • Je leert hier veel over je spieren en andere weefsels:
    • Hoe je ze op pijnlijke plekken spieren onbewust aanspant en strak houdt
    • Het verschil tussen aanspannen (de spieren worden korter) en weerstand
    • Hoe je druk op je gewrichten zet
    • Hoe je je huid strak trekt
    • Hoe je spieren kunt ontspannen en zacht laten worden
    • Ervaren dat spieren in groepen verdeeld over je gehele lichaam aanspannen
    • Hoe je zo’n groep spieren kunt loslaten waardoor je weer ruimte en vrijheid gaat ervaren in jezelf
  • Je leert hier veel over je ademhaling:
    • Hoe je je adem kunt sturen in positie en frequentie, zonder dat je er continu je aandacht erbij moet houden
    • Hoe en wanneer je je adem vastzet
    • Hoe je volledig kunt uitademen zonder kracht te zetten
    • Hoe je de volledige capaciteit van je adem kunt benutten als je inademt in zes richtingen
    • Hoe je je ademhaling kunt variëren in richting en tempo
  • Je leert hier veel over het concentreren van aandacht:
    • Hoe je aandacht kunt richten of verruimen (hoe je kunt in- en uitzoomen)
    • Hoe je je aandacht gedurende langere tijd gefocust kunt houden, waardoor je helder wordt in je hoofd
    • Hoe je kunt afstemmen op de stilte en ruimte in jezelf
  • Je leert hier veel over verschillende situaties:
    • Omdat je lichaamsbesef toeneemt ga je ontdekken hoe en wanneer je in een situatie een spier, spiergroepen en gewrichten gaat aanspannen of vastzetten en hoe je adempatroon verandert
    • Hoe je in deze spannende situaties lichamelijk ontspannen kunt blijven
  • Je leert hier veel over transformatie:
    • Hoe je pijn kunt controleren* en transformeren
    • Hoe je angst voor pijn en beweging kunt transformeren
    • Hoe je angst voor andere mensen (faalangst) kunt transformeren, waardoor je in verbinding kunt blijven
    • Hoe je gevoelens van stress, verveling, zorgen, eenzaamheid en dergelijke kunt transformeren
    • Hoe je op een gezonde wijze je grenzen kunt aangeven aan anderen
    • Hoe je bepaald gedrag als nervositeit, verlegenheid waar je last van hebt kunt transformeren zodat je daardoor niet langer geplaagd wordt
    • Hoe je een patroon als geheel kunt loslaten 
  • Je leert hier veel over het ontwikkelen van verborgen talenten in jezelf:
    • Hoe je helderheid ontwikkelt
    • Hoe je creativiteit ontwikkelt
    • Hoe je je visie of missie ontdekt
    • Wat je verborgen potentieel is en hoe je dat kunt inzetten

* Deze methode is nadrukkelk géén alternatief indien de pijn wordt veroorzaakt door een acute of ernstige lichamelijke aandoening of ziekte. In die gevallen is pijnbestrijding door een arts aan te bevelen. In geval van twijfel, raadpleeg je huisarts of specialist. 

N.B. na het inschrijfformulier kun je nog verder lezen!

 

De Grinberg Method is bij uitstek een methode die helder wordt als je het zelf ervaart. Daarom is een eerste kennismaking ook gratis.

[]
1 Step 1
Aanvraag voor een Gratis Grinberg proefsessie
Ja, ik wil graag een gratis proefsessie van 30 minuten t.w.v. € 45,=. Bel of mail mij voor een afspraak*.
Geef hier je voorkeur aan:true
Grinberg proefsessieFootwork proefsessie
plaats een vinkje:
Vul hier je naam en voornaam in:true
Vul hier je telefoonnummer intrue

* Er is slechts ruimte voor twee gratis kennismakings sessies per week. Plaatsing geschiedt op op volgorde van inschrijving.

Previous
Next

 

 

Mark ten Seldam heeft ruim 30 jaar ervaring als Mindfulle Fysiotherapeut, Osteopaat, Cranio-Sacraal therapeut en Zijnsgeorienteerd begeleider. Hij is een beginnend student van de Grinberg Methode. Drie jaar lang volgt hij, onder leiding van Avi Grinberg himself, in Oostenrijk de opleiding tot Grinberg praktitioner.

 

Footwork

Mark is nog op zoek naar een vrijwilliger voor een ‘Footwork‘ sessie. Je hele lichaam wordt door je voeten gedragen, daarom kun je je voeten beschouwen als het fundament van een gebouw. Is er met het fundament iets mis, dan werkt dat door naar ‘boven’. Het werkt ook andersom: een standsverandering b.v. in de schouder zal na verloop van tijd een verandering in de voeten laten zien.


Footwork gaat over: de voetzool, statiek, reflexzones, beweeglijkheid van de voet, de spieren, de pezen, de gewrichten en de relatie met de rest van je lichaam. Je voeten geven een impressie waar er in je lichaam nog onbalans is. 
Heb je interesse of vragen, neem dan contact met hem op via het contact formulier of vul onderstaand formulier in.

 

 

[]
1 Step 1
Aanvraag voor een Gratis Grinberg proefsessie
Ja, ik wil graag een gratis proefsessie van 30 minuten t.w.v. € 45,=. Bel of mail mij voor een afspraak*.
Geef hier je voorkeur aan:true
Grinberg proefsessieFootwork proefsessie
plaats een vinkje:
Vul hier je naam en voornaam in:true
Vul hier je telefoonnummer intrue

* Er is slechts ruimte voor twee gratis kennismakings sessies per week. Plaatsing geschiedt op op volgorde van inschrijving.

Previous
Next
>