Grinberg Methode

 

Uit je hoofd, in je lijf, naar je hart !

Bewustzijn is een eerste stap op weg naar vrijheid

Menselijk gedrag bestaat voor een groot deel uit gewoonten en impulsief gedrag. Deze spelen zich vaak grotendeels onbewust af en zijn moeilijk te controleren. Gewoonten en impulsgedrag worden in gang gezet door interne of externe triggers, die vaak dermate onder de oppervlakte van ons bewustzijn liggen, dat we de oorzaak van ons gedrag niet eens opmerken.

 

  • Ben je wel eens vanaf de andere kant opgestapt op je fiets?
  • Heb je als rechtshandige wel eens geprobeerd om je jas aan te trekken met je linker hand als eerste in de linker mouw?
  • Heb je tijdens het eten wel eens je mes en vork van hand gewisseld terwijl je door ging met eten? 
  • Heb je je achterste wel een afgeveegd met de andere hand dan je gewend bent?

 

We zijn zo gewend aan routines dat het bijna onmogelijk lijkt om een taak uit te voeren als je het anders doet. Routines zijn zeer behulpzaam, maar de keerzijde van de medaille is dat routines je leven voorspelbaar en saai kunnen maken. Je kan zo efficiënt worden dat je handelingen steeds sneller verricht met een minimum aan beweging en aandachtLichamelijk wordt je bewegingsruimte steeds kleiner, je ademt minder lucht in, je spieren verstrakken en er komt druk op je gewrichten.

 

Sociale routines zijn nog complexer dan een handeling uitvoeren. Je hebt als kind geleerd hoe je om moet gaan met andere mensen, met gevoelens van angst en pijn en andere emoties en gevoelens. Het heeft geleidt tot complexe patronen van sociaal wenselijk gedrag waarvan je je niet meer gemakkelijk kunt bevrijden. Denk hierbij aan:
– de behoefte om aardig gevonden te worden
– de behoefte om indruk te maken op anderen
– de behoefte om gelijk te krijgen, erkend te worden
– de angst om iets te missen, angst om tekort te komen


De meest complexe routines gaan over het vermijden van pijn en angst. Over het algemeen leiden deze routines tot verstarring en verminderen ze het avontuur en plezier van een ervaring in je leven. Ze leiden tot een gevoel van ‘je afgescheiden voelen van de wereld’, ‘afgescheiden voelen in jezelf’ en eenzaamheid

Veel mensen zijn mentaal (in je hoofd) bezig hoe ze moeilijkheden kunnen vermijden of hoe oplossingen kunnen vinden voor problemen in het leven die er nog niet eens zijn. Ze proberen met hun denken controle te krijgen op zichzelf en op de omgeving. Ze leven spreekwoordelijk gezegd als “een kop zonder kip”.

 

Uit je hoofd, in je lijf, naar je hart:
de Grinberg Methode
 ®

  • Wil jij controle * over lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld: hoofd-, nek of rugpijn, vermoeidheid, stijfheid bij bewegen, slaapproblematiek, obstipatie, of menstruatieklachten?
  • Zijn er nare gevoelens waar je van af wil?
  • Mis je een visie en een helder doel in je leven?
  • Pieker je en zijn er gedachten die onophoudelijk door je hoofd spoken?
  • Ben jij ontevreden over je werk, je relatie, je relatie met familieleden of vrienden en je wil daar wat aan veranderen, maar je weet niet HOE of je bent daar nog besluiteloos over.
  • Wil jij bepaalde kwaliteiten in jezelf vergroten zoals: uitstraling, creativiteit, gestructureerd leren werken, passievoller leven, meer open staan voor het leven?

 

 

De Grinberg Methode helpt je op een lichamelijke wijze te bevrijden uit de gevangenis van besluiten die je lang geleden genomen hebt maar die je helemaal vergeten bent. Je kan het ook oude- en overbodige patronen noemen.

Ze zijn niet alleen mentaal maar hebben een lichamelijke weerslag in je lichaam. Hoewel deze patronen ooit ontstaan zijn om je te beschermen, belemmeren ze je nu omdat ze onbewust zijn: je hebt ze deels (maar niet volledig) in zicht en je kan ze daardoor niet blijvend veranderen. Hierover later meer.

 

 

 

 

De Grinberg Methode leert jou,
 * Hoe je je op een gestructureerde manier kunt ontspannen, (op lichamelijk, mentaal en emotioneel vlak)
 * Hoe je ontspannen kunt blijven bij hoge werkdruk, pijn, angst en andere emoties, 
 * Hoe je je weer relaxed, fit, energiek en vrij (thuis in jezelf) kunt voelen,
 * Hoe je weer lekker in je vel gaat zitten en kan genieten van het leven.

 

 

Dit is het simpele gevolg als je bewust leert stoppen met bepaalde routines en dus met het verspillen van je energie. Er gaan zeeën van energie verloren in het onbewust aanspannen van allerlei spieren en spiergroepen in je lijf en met de daar mee samengaande onderdrukking van onwenselijke gedachten in je hoofd en emoties in je lijf. Met name als je strijd tegen pijn en vermoeidheid is de Grinberg Methode zéér effectief.

 

Maar er zijn ook aandoeningen en ziekten die je niet kan veranderen. Vaak speelt angst voor pijn en aftakeling daarbij een rol. De Grinberg Methode leert je hoe je anders met je ziekte kan omgaan waardoor er emotioneel verlichting en acceptatie optreedt.

 

Voel je je aangesproken, lees dan verder op deze pagina want misschien is de Grinberg Methode iets voor jou.
Ben jij werkzaam als
: musicus, leerkracht, onderwijzer, politieagent, IT-specialist, ontwerper, arts, psycholoog, verpleegkundige, fysiotherapeut of werkzaam in een ander dienstverlenend beroep?  Lees dan verder op deze pagina want misschien is de Grinberg Methode iets voor jou.

 

 

De Grinberg Methode bestaat meestal uit vijf tot acht sessies, dit afhankelijk van je doelstelling.  
In de eerste 10 minuten van de sessie probeer ik samen met jou helder te krijgen wat je doel is. Wat zou je graag willen veranderen in je leven? Hoe verloopt je leven tot nu toe?
 Waar wil jij op focussen?

  • Misschien wil je verlost worden van lichamelijke klachten als: hoofd-, nek– of rugpijn, of een vermindering wil van obstipatie of menstruatiepijn, of dat je frequent en soms onnodig naar het toilet moet.
  • Misschien ben je altijd druk in je hoofd, ondervind je moeilijkheden met slapen of voel je je onzeker of emotioneel op bepaalde momenten terwijl je de behoefte hebt aan diepe rust en stilte in je hoofd.
  • Misschien wil je een heldere visie krijgen over wat je nu eigenlijk ten diepste wil in je werk of met je leven.
  • Misschien wil je leren hoe je om kunt gaan met de druk die je als professional in je werk ervaart.
  • Misschien wil je wel leren hoe je voluit kunt leven en genieten van het leven en hoe je je energie kunt aanwenden om voor jouw dromen te gaan.

 

Jouw leven, jouw succes is zo groot als jij zelf op persoonlijk vlak bent.

 

 

Nadat helder is waar jouw focus ligt, volgt een sessie die soms lijkt op een Fysiotherapeutische – of Osteopathische behandeling, maar onthoudt daarbij: de Grinberg Method [GM] is géén vorm van therapie.

Het is beter te omschrijven als een vorm van ‘hands-on’ onderwijs, waarin je op een gestructureerde manier leert, hoe je bergen van energie verliest door het onbewust aanspannen van spieren en spiergroepen. Als Grinberg practitioner gebruik ik hiervoor verschillende technieken om dit bewust te maken zoals: diepe- of juist zeer lichte weefsel massage en vormen van beweging.

Het gevolg is een activering van je lichaamsbewustzijn waarmee je vervolgens leert hoe je op subtiele wijze weer controle krijgt over je lichaam, je gevoelens en op je klachtHet is een unieke manier om te leren hoe je chronische spanning die je onbewust vasthoudt, waar dan ook in je lichaam kunt loslaten.

Maar je leert ook om te gaan met stresspijn of angst en andere hiermee gepaard gaande gedachten en emoties. De Grinberg Methode kan je zelfs leren hoe je kan switchen uit de gevangenis van overmatig ‘denken‘ en ‘doen‘ naar volledige ontspanning van de natuurlijke staat van Zijn. Je leert hoe je weer een ‘human being’ wordt in plaats van een ‘human doing’.

 

De Grinberg Method is bij uitstek een methode die helder wordt als je het zelf ervaart. Daarom is een eerste kennismaking van 30 minuten ook gratis.

 

Grinberg

 

 

 

Wil jij weten hoe je je gezondheid– en de kwaliteit van leven op een eenvoudige en gestructureerde manier kan verbeteren, dan is de Grinberg Methode waarschijnlijk iets voor jou.

De Grinberg methode is niet voor iedereen geschikt!
Voorwaarde is dat je nog het vermogen hebt om nieuwsgierig en open te zijn naar jezelf in plaats van dat je een oplossing eist voor je probleem. Je leert hier om te ‘luisteren‘ naar allerlei – meestal weggestopte – signalen van je lichaam. Dan kan het voorkomen dat eerst oude pijnlijke gevoelens opborrelen. Het voelt negatief aan, maar is op zich een positief teken! Toch kan het zijn dat dat teveel aandacht van je vraagt, aandacht die je net bij belangrijke taken nodig hebt. Dan is het vaak teveel om met jezelf aan de slag te gaan. 
De Grinberg methode is dus niet op elk moment geschikt!

Als je die signalen van jezelf begrijpt en kunt loslaten, zal dat effect hebben je dagelijkse leven. Je kunt zelfs zo vaardig worden dat je je lichaam als het ware moeiteloos traint om zelf overmatige spanning los te laten. Grinberg zegt hierover: “let the body work”.

Regelmatig ervaren cliënten Zijns-toestanden: ervaringen waarbij het “ik” als het ware wegvalt en je je één voelt met de omgeving. De dualiteit valt weg en je gedrag is fris, spontaan, ongekunsteld en schijnbaar moeiteloos.

 

 

 

Je kan de Grinberg Methode op twee manieren gebruiken: (ja, je kan ze natuurlijk ook combineren!)

  1. Voor het vergroten van je energie en het verminderen of elimineren van lichamelijke klachten zoals pijn, vermoeidheid en een ongemakkelijke houding.
    Je herwint lichamelijke flexibiliteit door onnodige – en vaak onbewuste – spanning in je spieren, pezen en bindweefsel los te laten.
    Onder begeleiding ga je zelf ervaren hoe –  en waar oude patronen van aanspanning en verkramping je beperken en gezondheidsklachten veroorzaken. Je leert hoe hoe je natuurlijke en functionele beweegpatronen herstelt.
    TIP: Probeer ook eens body-mind-rebalance: bewegen in een groep, geïnspireerd op “stopping movement” volgens Avi Grinberg.

 

  1. Voor persoonlijke groei. Je vergroot je levensvreugde en kracht, waarbij je tegelijkertijd leert om te gaan met de moeilijkheden en emoties en onzekerheid in het leven.
    Je leert hoe je op gepaste wijze actie kunt ondernemen als je onbewuste lichaamssignalen begrijpt en merkt hoe oude patronen je gevangen houden in plaats van dat ze je nog beschermen.


In patronen kunnen lichamelijke, emotionele, psychologische en spirituele lagen worden onderscheiden. Je kan ze wel onderscheiden maar niet scheiden! Effect van de ene laag beïnvloedt de andere laag. Daarom geeft de Grinberg Methode zelfs inzicht in de diepste lagen in jezelf.
Als je hebt ontdekt wat voor jou belangrijke waarden zijn in je leven en wat je nu eigenlijk echt wil, dan kun je verder onderzoeken hoe je je leven vanuit dit moment vorm wil gaan geven.

Je leert uit te vinden welke acties je moet nemen die je verder brengen in de richting van je doel (als je tenminste echt wilt dat er iets verandert).

Werkwijze Grinberg Methode m.i.v. 1 augustus 2018,
 * Wanneer je besluit om een afspraak te maken, dan stem je in met een serie van vijf sessies.
 * Je betaald het bedrag van vijf sessies ad € 450,= vooruit en in ruil hiervoor krijg je de zesde sessie gratis aangeboden.
De reden voor deze werkwijze is, dat ik er van houdt om met gemotiveerde mensen te werken. Mensen die willen participeren in persoonlijke vrijheid en die bereid zijn om hieraan in een gestructureerd proces van vijf sessies te werken.
De andere reden voor deze werkwijze is, dat ik niet mentaal bezig wil zijn met de vraag of ik mijn geld wel op tijd binnenkrijg. Hierdoor kan ik je 100% aandacht blijven geven tijdens de sessies.
 * Het kan gebeuren dat ik in de eerste sessie besluit dat ik niet met je door wil gaan. Als hiervan sprake is dan krijg je de gegeven sessie gratis en ontvang je de eerder betaalde € 450,=  volledig terug.

* Tenslotte heb ik ook besloten om te stoppen met het geven van een gratis kennismakingssessie m.i.v. 1 augustus 2018

 

 

 

 

De macht van geconditioneerde patronen en gewoontes

Waar hebben we het dan over? 

Patronen – met hun lichamelijke, emotionele en relationele aspecten – starten al vanaf de conceptie. Een heldere uitleg hierover vind je in de onderstaande video van Anna Verwaal.

 

 

In de eerste zes jaar van ons leven leggen we het fundament voor ons volwassen functioneren: ademen, draaien, omrollen, steunen, kruipen, lopen, eten, fietsen, stoeien, spelen, schrijven en slapen zijn vaardigheden die we ons met vallen en opstaan eigen hebben gemaakt.
Deze bewegingen zijn zo geautomatiseerd dat we er – gelukkig maar – niet meer over na hoeven te denken. Maar dat geldt ook voor de pijn, frustratie en angst die hiermee vaak gepaard ging. 

In diezelfde periode van ons leven leerden we ook relationele vaardigheden: hoe je je moest verhouden met andere kinderen en volwassenen. We leerden wat er van je verwacht wordt, hoe je je hoort te gedragen, hoe je hoort anderen niet te storen door stil te zitten, rechtop te staan, hoe je hoort te luisteren, hoort te gehoorzamen, ‘normaal’ hoort te doen etc.

Als je niet gezien wordt in wie je bent en wat je wilt, en er wordt verwacht dat je je aanpast aan de omgeving, dan is dat is uitermate pijnlijk en roept gevoelens op van angst en frustratie. Het gevolg is dat je je eigen vermogens en wil en zin bent gaan inhouden. Ook dit is verweven met lichamelijke patronen, bij de een wat meer dan bij de ander.

Al met al resulteren deze automatismen, gewoonten, patronen in een eigen unieke wijze van staan, zitten en bewegen. Het zijn uiterlijke gedragingen waaraan je iemand aan herkent: rechtop gaand, gebogen schouders, trekkend met een been, hoofd een beetje scheef, een beetje in elkaar gedoken, kaken op elkaar, slapen met gebalde vuisten en andere patronen van contractie of weerstand. In plaats van gewoonten, routinepatroon of automatisme kun je ook spreken van een lichaamsschema.

In de daaropvolgende jaren kunnen deze patronen geïntensiveerd worden door nare gebeurtenissen of trauma’s. Het gevolg is dat je nog meer energie gaat investeren om hier zo min mogelijk last van te hebben.

 

Hmmmm,

De meeste mensen hebben niet in de gaten dat ze hun kaken of schouder(s) aanspannen, hun adem inhouden als het spannend wordt, of ze houden hun adem altijd een beetje in. Op een bepaalde manier zijn we daarmee onwetend: onbewust en onbekwaam.

Het is goed om te weten dat een paar keer je spieren aanspannen echt niet zoveel uitmaakt. Je lichaam kan dit prima aan. Maar duizenden tot honderdduizenden keren een beweging herhalen, laat gebruikssporen na die hun weerslag hebben op het functioneren van ons lichaam:

    • spieren worden harder, stugger, droger, calcificeren, ontsteken enzovoorts.
    • Het bot, waar deze spieren aanhechten, wordt druk pijnlijk.
    • Interne organen komen onder spanning en ontwikkelen functiestoornissen als obstipatie of chronische buikpijn.
    • Allerlei gewrichten beginnen onstekingsverschijnselen te vertonen van het gewrichtskapsel door chronische compressie.
    • Tanden schuren af door chronisch tandenknarsen, kaken raken overbelast en ‘knappen’ en gaan pijn doen
    • De gezonde slaap vermindert en uitgerust opstaan lukt steeds minder goed

Het onbewust in stand houden van deze patronen of routines kost bakken met energie en is eerder een gevolg van ‘overleven‘ dan van leven.

 

 

De oplossing:

    • Wil je hier iets aan veranderen, dan heb je allereerst besef (bewustzijn) nodig: lichaamsbesef.
      Het lichaam is altijd in het ‘nu‘, het lichaam ‘is‘. Het denken is altijd in het verleden of de toekomst bezig: in ‘toen’ , ‘daar’ of ‘straks’.

      Het doel van de Gindberg Methode is om lichaamsbesef te ontwikkelen bijvoorbeeld middels aanraking, druk op het weefsel en het aanbieden van gestructureerde belevingservaring voor de voeten en voor de rest van het lichaam. 
      Dan wordt duidelijk hoe je in je lichaam omgaat met pijn, angst en andere moeilijke gevoelens.

    • Daarna leer je hoe je oude patronen van fixatie kunt loslaten en hoe dit leidt tot helderheid in je hoofd. Deze helderheid maakt dat je nu kan kiezen uit andere opties van houding en beweging en omgang met emoties.

 

De Grinberg Method is bij uitstek een methode die helder wordt als je het zelf ervaart.

 

Ik wil graag kennismaken met de Grinberg Methode.
  • Ja, ik wil graag een gratis proefsessie van 30 minuten t.w.v. € 45,=. Bel of mail mij voor een afspraak*.
    0
  • Naam*verplicht veld
    1
  • Email*verplicht veld
    2
  • Telefoon*wil je dat ik je terugbel?
    3
  • Captchakopieer de letters
    4
  • 5
  • 6
  • N.B.: * Er is slechts ruimte voor twee gratis kennismakings sessies per week. Plaatsing geschiedt op op volgorde van inschrijving.
    7

 

 

Mark ten Seldam heeft ruim 30 jaar ervaring als Mindfulle Fysiotherapeut, 20 jaar ervaring als Osteopaat en Cranio-Sacraal therapeut en 10 jaar ervaring als Zijnsgeorienteerd begeleider. Hij is tweedejaars student van de Grinberg Methode. Drie jaar lang volgt hij, onder leiding van Avi Grinberg himself, in Oostenrijk de opleiding tot Grinberg praktitioner. 

>